BLADE RUNNER - MARATON

PRZYPOMINAM ZE KAZDE PODSWIETLENIE NAZWISKA NA ZOLTO OZNACZA ZE POD NIM KRYJE SIE LINK DO STRONY O DANYM DELIKWENCIE LUB FILMIE WYSTARCZY KLIKNAC NA ZOLTE KTORE PRZEMIENI SIE W CZERWONE I FRUUUUU :)



Dopiero teraz czuje ze odpoczywam. Tak naprawde odpoczywam. Budze sie po to by sie obudzic i tylko obudzic... A w nocy ogladam masowo filmy na moim projektorze... masowo do 4 rano i tak od niedzieli. Kupilem sobie ostateczna z ostatecznych wersji LOWCY ANDROIDOW Ridleya Scota. ktory notabene konczy 70 lat spielberg dzisiaj wlasnie 18 grudnia czyli dzisiaj konczy 61 :) LOWCA ANDROIDOW to Wspaniala przygoda i jeszcze ta dodatkowa plyta ujawniajaca takie szczegoly klulisow jego powstawania, ze dla mnie to juz chyba zaczely sie swieta :)



Obejrzalem go 4 razy od niedzieli i wierzcie mi to nie bylo warjactwo. Porownywalem wersje i generalnie jeszcze jedna rzecz mnei zaskoczla a mianowicie. Potrafie inaczej patrzec na filmy po naszym planie filmowym. Podswiadomie otwozyla mi sie kolejna powloka nie wiem czakram wiedzy analizowania obrazu, jestem w szoku bo wczesniej nigdy tak na nie nie patrzylem. To tak jak bys gral w gre od 15 lat ktora lubisz i wczoraj okazalo sie ze mozna wejsc do jeszcze jednej komnaty gdzie przed toba kryje sie kolejna dawka tajemnic :)



Przez 15 lat ogladalem filmy pod wzgledem jezka filmu, ustawien kamery planow postepowania, montazu wystepowania muzyki. Wylapywalem struktury scenariusza i ich akty punkty zwrotne kulminacje az w koncu ustawienie swiatla odpowiednich obiektywow ale nigdy do konca nei analizowalem rezyserii... dlaczego?

bo tak do konca nie wiedzialem co to jest rezyseria... wiedzialem ze rezyser to ten ktory wie o strukturze historii ten ktory wie jak ustawic kamere jego oczami by wszystko dobrze wygladalo ale samej rezyserii nie potrafilem studiowac...

Teraz kazdy film ktory ogladam widze od strony rezyserskiej. czyli DYREKCJI... DYREKTYW... widze w kazdym ujeciu co ridley poweidzial aktorowi by to dzialalo w stosunku do sceny. Nie pomijajac ustawien kamer i takich innych.

Pamietam jak bylem na ostatnim etapie w AFTRS w szkole filmowej w Sydney kiedy po egzaminie z insenizacji komisja powiedziala mi ze potrafie idealnei ustawic kamere ale nie bylo w srodku rzadnej rezyserii... wtedy opowiedzialem ze dlatego przyszedlem sie tego nauczyc... i gowno nie zdalem ostatniego egzaminu... ale po 3 latach skumalem sam o co w tym chodzi a teraz... ogladajan na nowo wszystkie filmy z mojej kolekcji dvd... naucze sie jeszcze wiecej...

Tak zastanawiam sie jak mozna wytlumaczcyc innym tajemnice ktora posiadlem bo piszac tak w paru slowach wya sie ona banalna.. mysle ze dopiero ci ktorzy byli w skorze rezysera na planie bardziej wby to zrozumieli dlatego KUBRICK mowil, ze nauczysz sie robic filmy robiac jeden... i mowil o dlugim metrazu z pewnoscia...

Mysle ze musze opracowac pare tych analiz teraz by moc postarac sie wytlumaczyc innym ktorzy potrzebuja by mogli robic lepsze filmy. Bo kiedy juz wiesz jak studiowac nikt cie nie moze zatrzymac.. tylko ty sam

jak tylko naucze sie slownie wytlumaczyc na czym ta analiza polega z pewnoscia sie nia podziele... Narazie sam jestem tym oszolomiony bo jeszcze z wywiadow Paula Thomasa Andersona kiedy mowil o rezyseri ze nauczyl sie z ogladania filmow, krew mnie zalewala bo tez chcialem a juz nie wiedzialem na co patrzec. Widzialem tylko ogladajac jego filmy scenariusz i te chodzace kamery... teraz to juz zupelnei inna sprawa...


p.s film z ostateczna wersja mozna kupic w empiku za 45 zl

Komentarze

Popularne posty