sobota, marca 07, 2009

Zaczynam od nowa. Ogladam ogladam ogladam filmy. Chodze do kina z przelacznikiem pt: OGLADAJ lub ROZWALAJ na czynniki pierwsze. Kiedy ogladam jestem widzem. Sledze historie smieje sie odnajduje sie lub nie w danym filmie. Kiedy rozwalam patrze na styl rezyserski doszukuje sie paradygmatow w strukturze patrze na aktorstwo swiatlo montaz no wszystko to czego sie nauczylem ostantio a nie potrafilem przed ZAMIANA



No i napotkalem sie na film INFAMOUS Jest to nic inego jak ta sama, dokladnie ta sama historia CAPOTE o mordercach i wiezieniu tylko zrobiona lub w dystrybucji rok pozniej od wspanialego CAPOTE. Jestem fanem filmu CAPOTE dlatego tym bardziej przelaczylem pstryczek na INFAUMES kiedy zaczolem go ogladac. Jest to bardzo dobra i cenna lektura, oba te filmy. POneiwaz zrobione w tym samym czasie o tym samym tak inaczej oddaja prawde tej historii i mozna doszukac sie wielu roznic, nauczyc i zrozumiec konwencje.



Bo to wlasnie po scenariuszu konwencja jest tu bardzo wazna pierwsza decyzja jaka podejmuje rezyser. Kiedy wchodzi w cos juz nie ma powrotu, musi byc tego pewny, musi w to wierzyc i isc za ciosem. Nie bedzie czegos takiego jak zmiana konwencji pierwszej. Idziesz w jedna lub druga strone. CAPOTE to bardzo wywazony film w conwencji. Poniewaz jest to historia na faktach, prawda pojawia sie od pierwszych ujec w nowo yorkich WASPACH gdzie poznajemy przechwalajacego sie Capote w gronie przyjaciol. Ta ekspozycja charakteru i tego czasu, dokladnie zaprasza nas by zainteresowac sie tym glebiej.

Ekspozycja IINFAMOUS to kolorowa inscenizacja pewnej piosenki i ludzi w ktorzych nie do konca wierzymy chodz, przyzwyczajamy sie po paru minutach napisow poczatkowych. Jednak Capotem z jednego i drugiego filmu to dwie zupelnei inne osoby.

Philip Seymour Hoffman
ktory notabene dostal zlotego ludzika za ta kreacje jest pelno wymiarowym charakterem tak samo jak jego przyjaciolka i przyjaciel z celi wieziennej. To wybor rezysera spowodowal ze te osoby sa w jego konwencji przedstawiania histori.

W INFAMOUS casting stawia na umownosc ale nie o tym chcialem tu napisac. Nie chce robic tu glebszej analizy tych filmow bo nie o to mi w tym wszystkim chodzi. Zaczne od poczatku...

Kiedy ogladalem INFAMOUS myslalem o rezyserze. Ogladalem ten film zastanawiajac sie o jego wyborach, Dlaczego tak a nie inaczej wybral. I po 15 minutach ogladania filmu bylem juz pewny ze gosc uwielbia wrecz Woodego Allena. Dlugie mastershoty ktorych allen uzywal od Annie Hall wystepowaly w tym filmie nagminie, muzyka byla jak z filmow Woddego, rytm aktorski i przerysowanie jak w purpurowej rozy z Cairu (woodego ulubiony film ktory twierdzi jako jedyny wyglada tak na ekranie jak sobei tego zyczyl wymyslajac konwencje) i scenariuszowe paradygmaty ktore wystepuja w pozniejszych filmach allena, kiedy to czesto wbija sie wywiad z bohaterami filmu na jakis temat.

Ten zabieg mini reportazy w filmie zaowocowal dwiema nominacjami do zlotych ludzikow za najlepszy film jak OBYWATEL MILK i NIXON/FROST ale ogladam dalej INFAUMES

Po pol godzinie orientuje sie ze rezyser tego dziela nie ma znaczacej wizji w inscenizacji, ale skubany naprawde ma dobrze napisany scenariusz. Sam na podstawie tego tekstu zrobil bym cos ciekawszego i juz wiedzialem ze rezyserem tego filmu jest nie kto iny a scenarzysta ba.... z pewnoscia scenarzysta ktory ma nie jedno na koncie tam w hollywood bo widac budzet w obsadzie i wszystkim innym. Mysle nawet ze kosztowal wiecej niz sam CAPOTE

nie wytrzymuje i wchodze na IMDB sprawdzam goscia.... I co sie okazuje...



... okazuje sie ze Douglas McGrath jest scenarszysta ze stazem wieloletnim a co najzabawneijsze pisal osobiscie z Woody Allenem film: STRZALY NA BRODWAYU ... usmiechnolem sie tylko kiedy to zobaczylem bo to wszytsko bylo widac na ekranie.

A ja szukam mojej konwencji na CON FUOCO, ale nie bedzie to Steven Spielberg lub Woody Allen lub Kubrick.... tym razem bede to ja....

1 komentarz:

Anonimowy pisze...

Zycze ci zebys sie odnalazl, tak jak Kubrick...

"Some places are like people: some shine and some don't."

peixe