Zaczynam od nowa. Ogladam ogladam ogladam filmy. Chodze do kina z przelacznikiem pt: OGLADAJ lub ROZWALAJ na czynniki pierwsze. Kiedy ogladam jestem widzem. Sledze historie smieje sie odnajduje sie lub nie w danym filmie. Kiedy rozwalam patrze na styl rezyserski doszukuje sie paradygmatow w strukturze patrze na aktorstwo swiatlo montaz no wszystko to czego sie nauczylem ostantio a nie potrafilem przed ZAMIANA



No i napotkalem sie na film INFAMOUS Jest to nic inego jak ta sama, dokladnie ta sama historia CAPOTE o mordercach i wiezieniu tylko zrobiona lub w dystrybucji rok pozniej od wspanialego CAPOTE. Jestem fanem filmu CAPOTE dlatego tym bardziej przelaczylem pstryczek na INFAUMES kiedy zaczolem go ogladac. Jest to bardzo dobra i cenna lektura, oba te filmy. POneiwaz zrobione w tym samym czasie o tym samym tak inaczej oddaja prawde tej historii i mozna doszukac sie wielu roznic, nauczyc i zrozumiec konwencje.



Bo to wlasnie po scenariuszu konwencja jest tu bardzo wazna pierwsza decyzja jaka podejmuje rezyser. Kiedy wchodzi w cos juz nie ma powrotu, musi byc tego pewny, musi w to wierzyc i isc za ciosem. Nie bedzie czegos takiego jak zmiana konwencji pierwszej. Idziesz w jedna lub druga strone. CAPOTE to bardzo wywazony film w conwencji. Poniewaz jest to historia na faktach, prawda pojawia sie od pierwszych ujec w nowo yorkich WASPACH gdzie poznajemy przechwalajacego sie Capote w gronie przyjaciol. Ta ekspozycja charakteru i tego czasu, dokladnie zaprasza nas by zainteresowac sie tym glebiej.

Ekspozycja IINFAMOUS to kolorowa inscenizacja pewnej piosenki i ludzi w ktorzych nie do konca wierzymy chodz, przyzwyczajamy sie po paru minutach napisow poczatkowych. Jednak Capotem z jednego i drugiego filmu to dwie zupelnei inne osoby.

Philip Seymour Hoffman
ktory notabene dostal zlotego ludzika za ta kreacje jest pelno wymiarowym charakterem tak samo jak jego przyjaciolka i przyjaciel z celi wieziennej. To wybor rezysera spowodowal ze te osoby sa w jego konwencji przedstawiania histori.

W INFAMOUS casting stawia na umownosc ale nie o tym chcialem tu napisac. Nie chce robic tu glebszej analizy tych filmow bo nie o to mi w tym wszystkim chodzi. Zaczne od poczatku...

Kiedy ogladalem INFAMOUS myslalem o rezyserze. Ogladalem ten film zastanawiajac sie o jego wyborach, Dlaczego tak a nie inaczej wybral. I po 15 minutach ogladania filmu bylem juz pewny ze gosc uwielbia wrecz Woodego Allena. Dlugie mastershoty ktorych allen uzywal od Annie Hall wystepowaly w tym filmie nagminie, muzyka byla jak z filmow Woddego, rytm aktorski i przerysowanie jak w purpurowej rozy z Cairu (woodego ulubiony film ktory twierdzi jako jedyny wyglada tak na ekranie jak sobei tego zyczyl wymyslajac konwencje) i scenariuszowe paradygmaty ktore wystepuja w pozniejszych filmach allena, kiedy to czesto wbija sie wywiad z bohaterami filmu na jakis temat.

Ten zabieg mini reportazy w filmie zaowocowal dwiema nominacjami do zlotych ludzikow za najlepszy film jak OBYWATEL MILK i NIXON/FROST ale ogladam dalej INFAUMES

Po pol godzinie orientuje sie ze rezyser tego dziela nie ma znaczacej wizji w inscenizacji, ale skubany naprawde ma dobrze napisany scenariusz. Sam na podstawie tego tekstu zrobil bym cos ciekawszego i juz wiedzialem ze rezyserem tego filmu jest nie kto iny a scenarzysta ba.... z pewnoscia scenarzysta ktory ma nie jedno na koncie tam w hollywood bo widac budzet w obsadzie i wszystkim innym. Mysle nawet ze kosztowal wiecej niz sam CAPOTE

nie wytrzymuje i wchodze na IMDB sprawdzam goscia.... I co sie okazuje...



... okazuje sie ze Douglas McGrath jest scenarszysta ze stazem wieloletnim a co najzabawneijsze pisal osobiscie z Woody Allenem film: STRZALY NA BRODWAYU ... usmiechnolem sie tylko kiedy to zobaczylem bo to wszytsko bylo widac na ekranie.

A ja szukam mojej konwencji na CON FUOCO, ale nie bedzie to Steven Spielberg lub Woody Allen lub Kubrick.... tym razem bede to ja....

Komentarze

Anonimowy pisze…
Zycze ci zebys sie odnalazl, tak jak Kubrick...

"Some places are like people: some shine and some don't."

peixe

Popularne posty